Rockay fylder gamle sportsstrømper på nye bilsæder

Iværksætteren og tidligere professionel maratonløber Daniel Chabert står i spidsen for sportstøjsvirksomheden Rockay, som bl.a. bruger fiskenet og kaffegrums i produkterne

Rockay.jpg
Stifter og adm. direktør i sportstøjsmærket Rockay, Daniel Chabert, er tidligere professionel maratonløber. PR-foto
Bæredygtig
21. jan 2021 KL.15:31

Rockay blev stiftet i 2018 og har på to år skabt en omsætning på 20 mio. kr. ved bl.a. at satse hårdt på at sælge til USA og England, der er blevet de største markeder. Virksomheden er tænkt bæredygtigt fra begyndelsen ifølge stifter Daniel Chabert.

Hvad er de tre vigtigste områder for bæredygtighed i Rockay?

“For det første handler det om at tænke produktet cirkulært, så vi fokuserer meget på, hvor længe produktet kan holde, og om vi kan tage det retur og genanvende det. F.eks. er vi ved at undersøge at bruge gamle sportsstrømper som fyld i bilsæder. For det andet lader vi ikke en fabrik tage sig af vores udvikling og finjustering af produktet, men har egen R&D-afdeling i huset og folk, der kan skræddersy prototyperne. Endelig er vi i gang med at kortlægge, hvor meget vores produkt koster i CO2. Både at lave selve produkterne og at fragte dem, og så lægge en plan for, hvordan vi kan reducere det. Vores store mål er at blive CO2-negative.”

Hvad er den største udfordring for jer i arbejdet med bæredygtighed?

“Det allersværeste er at finde materialer, fordi det, der er allerbedst for miljøet, ikke altid er det, der har den bedste ydeevne. Vi vil gerne ramme både verdensklassekvalitet, samtidig med at det er helt bæredygtigt, og det er rigtig svært. Vi vil ikke være et brand, man kun køber på grund af bæredygtighed, men også fordi produktet er det fedeste.”

Hvad er det sværeste ved at arbejde med bæredygtighed i forsyningskæden?

“Vores leveringstid er meget, meget længere end vores konkurrenters, op til dobbelt så lang. Vi arbejder f.eks. med polyester fremstillet af havplastik, og i den proces er forsyningskæden meget mere ustabil. Og der kan være måneder, hvor der ikke er tilstrækkeligt med det fiskenet, vi arbejder med. Det kan blive et problem i forhold til kunderne.”

Hvor er Rockay i 2025?

“Vores mål er at blive ved med at investere rigtigt mange penge i R&D, så vi kan forsætte med at undersøge forskellige stoftyper, brugen af kemi osv. Så jeg forventer, at vi har en række ansatte i 2025, der er specialiseret i den del. Salgsmæssigt er jeg sikker på, at vi er meget større i 2025. Jeg forventer, at vi er over en omsætning på 100 mio. kr. og har nået nye markeder. Vi får mange forespørgsler fra distributører i Asien, hvor meldingen er stor efterspørgsel på brands, som tager miljøet seriøst.”